Zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w zakresie porozumiewania się w języku ojczystym
SPRAWOZDANIE ZA I KWARTAŁ Z REALIZACJI ZAJĘĆ (marzec – czerwiec 2019r.)
Zajęcia „Rozwój kompetencji kluczowych w zakresie porozumiewania się językiem ojczystym” odbywają się w dwóch świetlicach środowiskowych w gminie Górno: w miejscowościach Górno i Krajno . Realizacja projektu w tych świetlicach rozpoczęła się 11 marca 2019r. Łącznie w obu świetlicach uczestniczy w zajęciach 32 dzieci. Dzieci podzielone są na dwie grupy: dzieci młodsze (klasa II, III, IV) oraz dzieci starsze (klasa V, VI, VII i VIII). Zajęcia w obu świetlicach odbywają się w poniedziałki i środy, po cztery godziny tygodniowo w każdej ze świetlic.
Głównym celem zajęć jest kształtowanie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem polskim w zakresie mówienia, pisania i czytania. Poza tym kładę duży nacisk na zdobywanie przez dzieci umiejętności swobodnego wyrażania swoich uczuć, przeżyć i emocji. Dlatego też często wykorzystuję na zajęciach elementy dramy i teatru. Zwracam uwagę na realizację zajęć w myśl zasady równości szans i płci. Pragnę rozbudzić w uczniach wrażliwość estetyczną poprzez zachęcanie do właściwego odbioru dzieł literackich, plastycznych i muzycznych. W ramach projektu zaplanowałam dwie wycieczki edukacyjne: do Oblęgorka (celem jest zapoznanie dzieci z postacią Henryka Sienkiewicza i jego twórczością, szczególnie tą skierowaną do dzieci) oraz do Sandomierza – perły architektury i kultury Renesansu. W ramach zajęć wykonuję z dziećmi ćwiczenia praktyczne w komunikowaniu się poprzez układanie i prowadzenie dialogów oraz krótkich wypowiedzi ustnych na ciekawe dla dzieci tematy. Zwracam uwagę na usprawnienie techniki czytania ze zrozumieniem.
Dokładam starań, aby zajęcia w zakresie komunikacji w języku ojczystym były dla uczniów atrakcyjne i przyczyniły się m.in. do poprawy osiągnięć tych dzieci w nauce szkolnej.
Prowadząca: Jolanta Kałuża